Samarbejdsaftale for den gode overgang mellem Møllehuset og Gårslev Skole
Møllehuset og Gårslev Skole samarbejder for at sikre en god overgang fra børnehave til skole for både børn og deres forældre.
Det enkelte barn skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til at modtage det enkelte barn.
Jo flere lege, udfordringer og rutiner det enkelte barn genkender, og jo mere ansvar det enkelte barn kan tage for sig selv og i fællesskabet, des bedre mulighed har barnet for at deltage og opleve at mestre den nye verden.
Dette understøtter vi ved at arbejde med de 8 kompetenceområder, som Vejle Kommune har valgt, at der skal være fokus på i den gode overgang.
Samarbejdsaftalen tager desuden afsæt i Vejle Kommunes principper for ”Den gode overgang – fra børnehave til skole”, herunder de tre værdier: Tryghed, mestring og deltagelse.
folder-principper-for-den-gode-overgang-fra-boernehave-til-skole.pdf (vejle.dk)
Hvad sker der? | Hvornår? | Hvem er tovholder/indkalder? |
Forældremøde i børnehaven for kommende græshoppeforældre | April | Børnehaven |
Forældremøde i børnehaven med deltagelse af skoleledelse | Oktober | Børnehaven |
Samarbejdsmøde børnehave/skole/forældre vedr. børn med særlige behov | Senest 1. November | Børnehaven |
Forældresamtaler i børnehaven med udgangspunkt i dialogværktøjet "Hjernen & Hjertet". Her drøftes og søges også om evt. skoleudsættelser | November - December | Børnehaven |
Skoleudsættelser varsles til skolen | Januar | Børnehaven |
Webindskrivning til skolestart i august | December | Skolen |
Planlægningsmøde vedr. fælles tema i overgangsfasen (temaet fra spotlight): Genkendelighedsperspektiv Husk de 8 kompetencer |
Februar | Børnehaveklasseleder |
Overgangsmøde med overdragelse af seneste handleplaner samt evt. testresultater fra børnehaven. Efter behov kan forældre inviteres med (Opfølgning fra januar) | April | Skolen |
Informationsmøde for forældre med orientering fra børnehave vedr. førskoleaktiviteter og skolestartsaktiviteter fra skolen | April/Maj | Skolen; børnehaven deltager Mødet meldes ud til forældre bl.a. med opslag i Møllehuset. |
Klassedannelse officiel | Maj | Skolen |
Skolestartere på besøg to gange i Fritidshuset. Den sidste gang hentes børnene i Fritidshuset af deres forældre | Foråret | SFO/børnehaveklasseleder i samarbejde med børnehaven |
Skolestartere på besøg i indskoling | Maj/Juni | Børnehaveklasseleder i samarbejde med børnehaven |
Førskolegruppen arbejder med det fælles tema (genkendelighedsperspektivet) | Foråret | Børnehaven |
Skoleforberedende ”trekantsamtaler” for børn med særlige behov (opfølgning fra møder i januar og april)Pædagog, skolepædagog, børnehaveklasse-leder, ledere og forældre deltager | Maj/Juni | Børnehaven inviterer og koordinerer |
Samarbejdsaftale/overgangen evalueres på et samarbejdsmøde. | Juni | Børnehaven |
Skolestartere begynder i SFO (fra den 1.aug. i særlige tilfælde om mandagen i den uge, hvori 1.aug. falder) | Uge 31/32 | Skolen |
Skolestartere på besøg i børnehaven | August | Skolen |
0.klasse besøger Møllehuset | Efteråret | Børnehaveklasseleder i samarbejde med børnehaven |
Tre-måneders opfølgningsmøde efter behov. Evaluering af overgangssamarbejdet. (Børnehaveklasseleder, skolepædagog og børnehave) | Oktober | Børnehaveklasseleder inviteres til teammøde i indskolingen |
Forældre har altid mulighed for at henvende sig til skolens ledelse med spørgsmål eller ønske om møde vedr. skolevalg/skolestart
Revideret februar 2023