Klima og bæredygtighed i Møllehuset
I Møllehuset vil vi gerne være kendt for at børnene tilegner sig kendskab til biodiversitet i børnehøjde. Det betyder at hos os, kærer vi om naturen og passer godt på klimaet.
Møllehuset har legeplads både foran og bagved huset, således for at tilgodese både det helt lille vuggestuebarn og de børn, som går i børnehaven.
Det er vigtigt at hvert barn tilegner sig kendskab til mange forskellige planter, smådyr og insekter i den tid, de er i Møllehuset.
Kendskabet er med til at udvide børnenes mulighed for forståelse af biodiversitet og bæredygtighed, når de oplever planter, smådyr og insekter i deres egne omgivelser.
På legepladserne er vi meget bevidste, om at der skal være plads til mange forskellige plante- og dyrearter.
Børnene skal have mulighed for at undersøge, eksperimentere og i det hele taget få jord under neglene når de går i Møllehuset. Det ses ved at børnene kan følge årets gang fra det tidlige forår hvor træerne blomstrer til efteråret, hvor bladene falder af træerne igen m.m.
Fordybelse er vigtig og ses, når børnene kan fordybe sig ved at kigge på insekter, samle edderkopper eller mariehøns i spande og give dem blade og blomster at spise.
Det ses, når et barn finder en blomst og henvender sig til en medarbejder for at vide mere om, hvad det er for en blomst og relationen mellem barn og voksen udvides til mere samtale om blomster, insekter og planteliv generelt.
Vi har indrettet legepladserne efter princip om at naturen skal have plads.
Det udmøntes i, at der er biologiske nedbrydelige insekthoteller, højt græs nogle steder og langt de fleste planter, som naturligt har fundet vej, får lov at blive, medmindre de er til gene eller giftige.
Græs klippes de steder, hvor vi finder det nødvendigt og vi læner os op ad ”Vejle med Vilje” . Vi er bevidste om, at når vi byder naturen indenfor på matriklen, inviterer vi også til større nysgerrighed hos børnene, som på den måde motiveres mere til at være undersøgende og nysgerrige på krible-krable dyr, insekter og planters levevilkår og cyklus.
Det er vigtigt at vores legepladser og de omkringliggende naturområder som skov og strand benyttes til læringsmiljøer for at udvide børnenes horisont, således natur og dyreliv bliver en naturlig prioritet i både børnenes og medarbejdernes liv i Møllehuset.
Det vi selv gør...
-
Bevidsthed om affald
Vi deltager i årets affaldsindsamling ved Danmarks Naturfredningsforening - se her. Det giver børnene indblik i, hvad det betyder, når der bliver smidt affald i naturen og vi er med til at børnene lærer betydningen af, at samle det affald op, som de møder på deres vej.
-
Biologi i madaffaldet
Vores madaffald indsamles i særligt biologisk nedbrydelige affaldsposer og det er intentionen at vi vil investere i en kompostbeholder, så børnene har mulighed for at følge processen med kompostering. I forbindelse med køkkenet har vi plantekasser med grøntsager og krydderier, som bruges i madlavningen.
Når der serveres mad på stuerne, er der stor bevidsthed hos børn og personale om at overskydende madaffald sorteres for sig, således det indgår i naturlig biologisk nedbrydning.
-
Kost
Vores køkkenpersonale er meget bevidste om at tilberede mad, som dels er sundt og velsmagende og dels tager udgangspunkt i bæredygtighed. Vi vægter at købe dansk og gerne økologisk, når det økonomisk giver mening. Vi har økologimærke 30 – 60 %.
Børnene inddrages i tilberedning af mad, når det giver mening i forhold til madplan og aktivitetsplan for de enkelte stuer.
For at undgå alt for meget madspild, er vores køkkendame god til at tænke det ind i forhold til kostplaner og ofte bliver for eksempel overskydende grød anvendt i brød.
Børnene er madmodige og bliver ofte præsentereret for mad, særligt grøntsager eller retter med mange grøntsager, som de ikke har smagt før, fordi vi som en del af grøn omstilling også i Møllehuset, skal overgå mere og mere til at inddrage grøntsager i madlavningen.
-
Middagsmåltidet
Vi ser middagsmåltidet i Møllehuset som en pædagogisk aktivitet, hvor der opstår naturlige dialoger omkring bordet om mad. Medarbejderne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene er således gode rollemodeller for børnene.
Al mad serveres på fade og i skåle, som børnene selv kan håndtere, således tilegner børnene sig større ejerskab for den mad, de spiser.
Børnene smider selv overskydende mad fra deres tallerkener i skraldespande med grønne biodynamiske affaldsposer.
Mad, som den pågældende dag ikke har været serveret, rørt ved eller ikke har stået for længe fremme, genanvendes til bagning, supper, grød eller andet.
-
Affaldssortering
Vi sorterer pap, madaffald, batterier og restaffald. Når vi oplever at der ligger affald i naturen, samler vi det naturligvis op, for at tage det med til nærmeste skraldespand.
Der er bevidsthed hos samtlige medarbejdere i forhold til at lære børnene at tage ansvar for at være med til at bevare ren natur og mindske den forurening, det giver i vores natur når affald ligger og flyder.
Vi tror på den nudgende effekt det har, at børnene ved, at affald ikke hører til i naturen, således de kan lære deres familier at det gavner vores klima at passe på vores natur.
-
Vores forbrug
Vi gør hvad vi kan for at spare på varme, lys og forbrugsvarer.
Vi har fx natsænkning på varmen og når vi forlader et rum, sørger vi for at slukke lyset efter os.
Vi lufter rummene godt ud flere gange dagligt, ligesom vi også lukker døre, som står unødvendigt åbne ud til legepladsen i de kolde måneder.
Vi taler med børnene om at spare på tingene, så der ikke bruges mere end nødvendigt. Det kan være ting som håndklædepapiret, sæben, tegnepapiret og en masse andre ting som man kan spare på.
-
Fremtidens vision
Vi vil gerne have tavler hængende udenfor, som viser forskellige nedbrydningsprocesser for at synliggøre det endnu mere, hvilke konsekvenser det har, når vi ikke passer på vores klima.
Vi vil gerne sortere affald endnu mere med større affaldssorteringssystemer; for eksempel til plastic, glas og metal.
Det er målet at Møllehuset skal blive endnu bedre til grønne alternativer i hverdagens kost.