Pædagogisk grundlag

I Møllehuset er vi meget optagede af, at vores læreplan skal være levende; at den kontinuerligt kan ændres efterhånden som vi bliver klogere på den innovative pædagogik, som er kendetegnende for det samfund, vi lever i og er en del af.

Vi er tilhængere af kreativ tankegang og finder det vigtigt at sørge for, at der er plads til den indgangsvinkel ud fra innovationspædagogik, hvor det kreative opstår mellem læreplanen og børnenes perspektiver; det spontane, som består i at gribe børnenes spor og det tilrettelagte, hvor der er en handleplan bag.

Dette ses med inspiration fra Anders Skriver Jensens situationsanalyse, hvor der er bevidsthed hele tiden om didaktikken og det spændingsfelt, vi møder dagligt i børnehaven; Vi griber barnets spor og fordyber os i det, men vi har hele tiden læreplanen i baghovedet; for hvordan imødekommer vi at inddrage temaerne derfra i det pædagogiske arbejde med børnene?

Det er dét innovationspædagogikken handler om; at blive gode til at stille spørgsmål og udforske det, som vi ikke ved noget om og danne erfaringer ud fra det.

Det handler også om at dele erfaringerne, således der sker en delagtiggørelse i både det, vi ved og det som vi gerne vil vide mere om.

Det er således muligt at arbejde med faglig viden blandt personalet som en form for metakompetence, hvor vi benytter mulighedsrummet og hvor der hele tiden er balance mellem det, vi har og det vi bygger videre på, som skaber værdi i nye rammer og på nye måder. Det er her, læringsmiljø kommer i spil og det er her, de små succeser får en stor betydning.

Vi observerer og ser, hvad der sker i relationen mellem børnene og hvad det er, som er med til at de hver især trives, udvikler sig og lærer i den tid, de går i Møllehuset.

Vi er meget bevidste om at alle børn skal have deltagelsesmuligheder både i det lille og i det store fællesskab. Vi er meget optagede af det enkelte barns udvikling, læring, dannelse og trivsel. Derfor læner vi os meget op af tanken om Stærkere Fællesskaber. Hos os er mottoet: Stærkere Fællesskaber – Det starter i Møllehuset.

Pædagogisk grundlag

De seks læreplanstemaer

Evalueringskultur