Pædagogiske læreplaner
Pædagogiske læreplaner
Hvad er pædagogiske læreplaner?
Alle dagtilbud skal efter serviceloven udarbejde en pædagogisk læreplan (bekendtgørelse nr. 764 af 26. august 2003).
Læreplaner indeholder målrettede overvejelser om børns leg, læring, trivsel og udvikling.
Der er ministerielt udstukket seks læreplanstemaer.
De 6 temaer som læreplanen skal indeholde er:
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Naturen og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier
Møllehusets pædagogiske læreplan
Forord
I Møllehuset tilbyder vi en sjov og udfordrende hverdag med
mange forskellige aktiviteter der hver især indeholder specifikke
læringselementer. En enkelt aktivitet kan indeholde mange forskellige
læringselementer.
Et eksempel kan være musik/rytmik. Når vi deler
aktiviteten op i læringselementer ser vi, at der er elementer fra sprog, krop og
bevægelse, barnets alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer, og
kulturelle udtryksformer og værdier
Møllehuset er bygget op af mange
forskellige læringsrum: Musik/rytmik, spil, dukkekrog, boghjørne, skovgruppe,
mundmotorik, tumlerum, male/kreativt værksted, bil/togbane rum,
lego/dyr/konstruktionslegsrum, udklædningsrum, musik og dansestue, stor
legeplads med legeredskaber samt naturområde og hver middag samles vi alle i
”solen” for at synge og give/modtage beskeder.
Rammerne for børnenes leg
ligger faste, men hvad hver enkelt leg kommer til at indeholde dannes ud fra de
ideer og erfaringer de enkelte børn bidrager med.
Et barns udvikling
sker i et samspil mellem hjem og institution.